torsdag, februari 18

Fredagspizza med champinjoner, pinjenötter och körsbärstomater

Fredagspizza En sak som är säker när man jobbar är att fredagskänslan definitivt infinner sig runt tvåtiden sista dagen på arbetsveckan. Älskar att åka hem på fredagar, trött men pepp på helgen, och inte minst på fredagsmat. Hos oss är det standard med middag framför På spåret, och efterrätt. Ganska ofta blir det hämtmat men förra veckan ville jag göra något lite lyxigare än samma nummer från viet-menyn igen, men inte allt för komplicerat. Därför presenterar jag här pizza blanco på Libabröd. Så enkelt men sååå lyxigt.

Fredagspizza Pizza blanco är ju pizza utan tomatsås, istället är det vit sås på. Alla gör säkert olika och det finns säkert något sätt som är på riktigt men jag använde crème fraiche som bas. Uppepå får man välja själv vad man vill ha, men i och med ganska mycket krydda i min sås nöjde jag mig med ganska basic pålägg. Dock: färska gröna blad tycker jag känns så lyxigt och så gott så det rekommenderar jag verkligen. Angående libabröd så tror jag bara att de går att köpa i Gbg? De är ganska stora tunna bröd, perfekta för att wrappa med, och uppenbarligen perfekt pizzastorlek. Mot receptet!

Fredagspizza Allt man behöver för två pizzor är:
Två libabröd
1 dl crème fraiche
2 dl finriven parmesan eller annan lagrad ost
1 riven vitlöksklyfta
1 tsk rivet citronskal
1 msk hackade kryddor (jag hade lite färsk rosmarin och resten torkad timjan, blev m-m-mm)
salt och peppar
6 st ganska stora champinjoner
6 st körsbärstomater
pinjenötter, en näve typ
två nävar gröna blad, jag hade röd mangold

Sätt först på ugnen (200 grader) och gör sen såsen: blanda crème fraiche, 1 dl parmesan (spara 1dl till topping efteråt), vitlök, citronskal, kryddorna och salt och peppar. Dela på tomaterna och skiva svamparna. Dressa pizzorna: bröd, sås, svamp och tomater. Sätt in i ugnen, de ska ju i princip bara grattineras så 15 minuter räcker. När de är klara så släng på mer parmesan, gröna blad och pinjenötter. Intages framför en film eller med några kompisar så är fredagen fulländad.

Fredagspizza Känner att jag måste tacka ganska många för lite olika insatser här: Sandra för att ha introducerat pizza blanco i mitt liv och inspirerat till påläggen, POP! bakery för receptet på såsen samt Maria med familj för att jag hade färsk rosmarin hemma. Tacktacktack. Snart helg igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar