torsdag, december 17

Julgranen

Julgran I fredags köpte jag en julgran, ja ni har ju redan sett några sneakpeaks men nu har jag och Ingemar klätt den också. Det jag tänkte skriva nu när folk börjar ta in gran är några tips om hur man väljer en så miljöbra gran som möjligt.

▴ En levande gran är bättre än en plastgran med tanke på klimatet, nästan oavsett hur många gånger plastisen återanvänds.
▴ Många julgranar har transporterats långt och många har odlats med bekämpningsmedel och konstgödsel. Detta året tycker jag att du ska fråga hur och var granen odlats. Från och med i år finns det dessutom KRAV-märkta granar, i Göteborg säljs de bl a vid ICA Munkebäck och vid ICA Maxi i Högsbo. Om man bor i gbg eller Stockholm kan man också beställa KRAV-granar från Smålandsgran, med hemleverans och allt. Toppen om man inte kan gå och köpa en ca 100 meter från porten.
▴ Om du inte hittar några kravmärkta så fråga om de är ekologiska, och om det inte finns några ekogranar att få tag på så brukar rödgranar vara mindre besprutade än kungsgranar. Dessutom luktar rödgranar mer, men kungsgranar är lite snällare mot allergiker. Rödgran är de gamla vanliga som växer i skogen, kungsgranar är lite blekare liksom, har tjockare barr och ser mer ut som en disneygran.

Mot pyntet.

Julgran Julgran Julgran I våran gran sitter mest gamla grejer. De röda kulorna och äpplena är farmor och farfars gamla.

Julgran Julgransljusen är också från farmor, kolla vilken fin kartong de ligger i. Tyvärr så tror jag inte att det är särskilt klimatsmart att ha den här gamla ljusslingan utan det vore nog mer energieffektivt att byta ut till en ledslinga. Det här är nog enda nackdelen jag stött på med att gilla gamla grejer mer än nya. Girlangen av nypon gjorde jag ju förra hösten som ni kanske kommer ihåg?

Julgran Julgran Sen kunde jag inte låta bli att fylla på med några fler kulor i andra färger. Dessa var från förra säsongen på Indiska och därför halva priset. Och lila och turkos är ju mina favoritfärger.

Julgran Julgran Och så här fin är den när den är klädd och klar. Vi har visst ingen stjärna, men det får vänta tills jag hittar en fin och helst begagnad sådan.

Okej, lycka till i eran granjakt nu då. Pusshej!

2 kommentarer:

  1. Så mysigt att ta in och klä granen :) Vi gjorde det också i veckan och det är verkligen en mysig stämning det bidrar till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det, tycker att det är lätt värt att ta in den tidigt så man hinner njuta av den ett bra tag! Kram

      Radera