fredag, november 13

Om att flyga

Taiwan I samband med att jag berättar att jag är miljövetare så händer det då och då att den jag berättar för liksom vill ha min förlåtelse för deras miljödåliga beteende "ja alltså vi har en bil, men vi kör den inte så ofta, nästan bara mellan Göteborg och Malmö när vi ska hälsa på..." (Mm, där det går utmärkt att åka tåg.) Så kan det också låta när det gäller att flyga, så hur ska jag nu ta mig ur knipan som uppstår när fröken miljövetare har flugit till andra sidan jorden och tillbaka? Jag kanske inte kan rättfärdiga vår resa helt och hållet, men jag tänkte i alla fall skriva hur jag och Ingemar tänkte inför resan.

Taiwan För det första var den här resan ingen vanlig semesterresa, utan syftet var att hälsa på familj vilket gjorde att vi inte riktigt kunde välja resmål själva. Hade det inte varit för det, utan att vi bara var ute efter vilken vanlig semester som helst hade jag förespråkat att resa i Europa, dit man kan ta sig med tåg. När det väl var bestämt att vi skulle åka så passade vi också på att stanna där länge för att liksom maximera nyttan av flyget.

För det andra så planerade vi resan långt i förväg och eftersom vi visste att vi skulle resa nu i höst så tog vi det väldigt lugnt i sommras. Vi gjorde inga långa resor utan höll oss i segelbåten hela regnesommaren.

TaiwanDet går förstås inte att förbjuda alla resor med flyg och det är inte heller upp till mig att säga vilka som är okej eller inte. Flyg möjliggör resor som skapar en ovärdelig förståelse för andra människor och kulturer och ger så viktiga individuella erfarenheter. Däremot så finns det en gräns för hur mycket CO2 vi kan släppa ut per år och person och när man överskrider sin gräns så betyder det att man tar av någon annans CO2-konto. Då är det så himla orättvist att vi som redan har allt dessutom drar på Thailandssemester var och vartannat år.

"Inte upp till mig att döma" till trots, här är de flygresorna jag tycker mest illa om och dom kommer jag aldrig att rättfärdiga.
1. Göteborg-Stockholm. Varför finns dessa ens? Jag kan inte för mitt liv förstå varför man väljer att flyga den här sträckan, det kan inte vara smidigare eller snabbare än tåget? Andra inrikesresor får också hänga med här, med ett halvt litet undantag för Norrland eftersom tågtrafiken inte fungerar tillräckligt bra i hela landet.
2. Weekends i Europa. Låter så härligt och glammigt att åka en helg till London/Paris/Rom/Berlin, under våren när man inte riktigt kan sitta på uteserveringarna i Sverige än. Och det kostar ju nästan ingenting! Kräks pga sånt himla slöseri med resurser. Weekenda lite närmare så går det att åka tåg eller buss istället, till exempel till Köpenhamn, det vill jag göra.
3. Medelålders med utflugna barn som ba "nu kan vi resa hur mycket vi vill" och flyger på flera utomlandssemestrar varje år. Fattar ni ingenting eller? Byebye jorden om ni ska hålla på så här.

Bonus. Med hjälp av skattepengar så subventioners flyget så att det ska bli billigare att flyga (!!!!????). Förutom att det är miljödåligt rakt åt helvete så stöttas en aktivitet som, trots subventionerna, bara kan utnyttjas av en begränsad del av samhället (rikingar alltså).

Hopp, nu är vi i alla fall hemma och jag har så mycket att visa från resan. Den närmsta veckan kommer ni få se lite från surfveckan, night markets, att bestiga berg, mat, knäppa grejer och till sist en reseguide för Taiwan. Men först måste jag göra plats för fotona på min hårddisk, puss och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar