lördag, oktober 10

Tomatsoppa

TomatsoppaAv den första skörden tomater jag fick med hem från odlingen gjorde jag tomatsoppa på rostade tomater. Receptet gjorde Sandra och Elsa i deras avsnitt av Sandra och Milla i köket. Nu har jag gjort det flera gånger och det är så himla gott så det förtjänar att lyftas igen. Men kolla gärna på filmsnutten när Sandra och Elsa lagar för de pratar och har det trevligt också.

Det är ju ganska dyra ingredienser - små tomater och parmesan - och passar därför bra att göra under sommaren då i alla fall några av ingredienserna är billigare, eller som i mitt fall, går att odla själv.

TomatsoppaDet här behöver man:
Tomater, jag tog alla dom på bilden, kanske 20 stycken i olika storlekar. En del var dock jättesmå.
Tre vitlöksklyftor.
En halv chili.
Två nävar ruccola.
5-10 valnötter.
5 cm parmesanost.
Några blad basilika.
3 dl vatten och någon tsk buljong.
Svartpeppar och olivolja.

TomatsoppaTomatsoppa Gör så här:
Dela tomaterna på mitten, hacka chili och vitlökt grovt. Lägg i en ugnsfast form och peppra och ringla över olivolja. Rosta i ugnen, 15 min 225 grader. Hyvla eller riv parmesanost, bryt valnötterna i mindre bitar (de kan också rostas i torr stekpanna, som Sandra och Elsa gör) och koka upp vatten under tiden. När tomaterna och det andra ugnsrostet är klart ska de ner i en kastrull tillsammans med vatten och buljong. Släng också i de andra ingredienserna: ruccola, parmesan, basilika och valnötter och mixa med stavmixer. Smaka av med peppar och eventuellt salt, men tänk på att både buljongen och osten är salt.

Tomatsoppa Häll upp i skålar och garnera med ruccola och parmesan. I filmen när Sandra och Elsa lagar soppan konstaterar de att den inte är så bloggig pga färgen, men med grönt och parmesanskivor på tycker jag ändå att den går hem?

Ha en fortsatt trevlig helg!

2 kommentarer: