måndag, augusti 17

Tre Göteborgstips

Här kommer tre snabba muséegrejer som jag verkligen vill göra i höst.

IMAG1359Det första har jag redan bokat in, det är att åka Paddan på Säveån. Det är min och Ingemars present till pappa på födelsedagen så det ska vi göra redan på onsdag. Lyssna här: Lödöses historia, Gustav II Adolfs grundande av Göteborg, gamla kajer, byggnader och varv, fågelliv och träbåtar och kaffe och bulle till fika. Fantastiskt! Bokar gör man här, och om du vill åka i år så är det bara några turer kvar denna säsongen så skynda på!
Bilden är från när jag och Simon åkte den vanliga paddanturen förra året.

Nummer två är den fasta utställningen på Stadsmuséet. Jag och pappa var där för ett tag sedan men hann inte med 1800-talet, det bästa ju. Så dit ska jag gå en regning dag senare i höst.


Till sist vill jag också gå på Sjöfartsmuséet. Jag åker förbi Stigbergstorget allt som oftast nu för tiden, och utanpå muséebyggnaden sitter den här fina affishen. Utställningen handlar alltså om alla som emigrerade och drömmen om Amerika, mycket mer info står det inte på hemsidan, så jag får väl helt enkelt gå och titta. Guidade turer har de till och med, och gratis inträde för alla under 25 (precis som stadsmuséet, annars kostar det 40 kr och biljetten gäller som årskort på alla kommunala museum).

Okej, det var det, ha en bra måndag allihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar