söndag, oktober 19

Veckans mat!

Vad passar bättre att göra en sådan här grå och regnig söndag än att äta pannkaksfrukost, tvätta och botanisera bland internets stora receptsamling? Nä, inget.

Så här kommer min veckas middagsmeny, inklusive hur jag har tänkt kring maten:

Först och främst så vill jag ju att all mat ska innehålla kolhydrater, fett och protein och ett gäng grönsaker. Sen så vill ha jag matlådor alla dagar men orkar kanske inte laga middag varje kväll, alltså är det bra att göra något storkok. Jag vill också blanda olika nivå på matlagningen, det är kul att göra något avancerat men vissa dagar ska det bara gå undan! Denna veckan blir nog lite mer testrecept än vanligt, men jag blev inspirerad!

Söndag middag: falafelrulle
Det finns virke kvar sedan tidigare i veckan, och de består av tunnbröd, falaflar från mästerkocken Findus, gröna blad, avokado, körsbärstomater och crème fraiche men det går så klart att variera till oändlighet. Detta är våran bästa snabbmat tror jag, bara att steka falafeln och skära tomaterna och avokadon.


Måndag lunch: morotssoppa 
Kvar från lördag kväll. Receptet kommer från studentveckan på Mjölk och Arsenik, förstärkt med någon dl röda linser och toppad med lite fetaost. Den här soppan är verkligen såå god och himla billig!


Måndag middag och tisdag lunch: vegoburgare med halloumi och guaca
Också den från Mjölk och Arsenik, jag är så glad över att Emily har börjat matblogga! En fröjd för öga och smaklökar att hon delar med sig av så fina recept och inspiration. Får passa på att göra guacamole nu när vi lyckats köpa ett nät med p e r f e k t a avokados. Det här är en typisk inspirationsrätt måste jag säga, egna biffar är alltid lite tidskrävande.

Tisdag middag och onsdag och torsdag lunch: nudelsoppa
Receptet hittade jag i senaste numret av Buffé och finns även här. Detta blir en av de enklare rätterna, men låter himla gott, kokosmjölk, grönsaker och röd curry. Antagligen räcker det också till ytterligare en måltid, kanske lagom till lördagmiddag efter helgäventyren.


Onsdag middag och fredag middag: ugnsrostad fänkål med pumpa, äpple och belugalinser
Ytterligare en nyhet i flera avseenden: har aldrig testat belugalinser och aldrig ugnsrostat pumpa och fänkål. Men det ska bli jättekul och innehåller ju dessutom typiska säsongsråvaror och är dessutomdessutom ett vinnarrecept på bloggen Det gröna skafferiet! Låter lovande!

Torsdag middag och fredag lunch: grön ärtsoppa
Till sist världens enklaste soppa: koka, mixa häll i grädde. Så gott! Receptet har jag i Vegetariska kokboken som finns att köpa bl a här.

Sådär! Hoppas att ni fått lite idéer på vad ni kan äta i veckan, och tänk på att det går lika bra med spagheti och sojafärssås om man inte har tid eller lust med långkok! Ibland är ju faktiskt det det allra godaste. Någon som har inför nästa vecka? Än så länge har jag bara planer för ärtsoppa.

Bilderna tillhör Emily Dahl respektive Karoline Jönsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar