måndag, november 16

En veckas surf på Taiwans södraste spets

Den andra veckan i Taiwan ägnade vi åt att surfa. Vi hade bokat en surftour med Island Rythm Tour som gick ut på att de två guiderna ordnade boende och tog oss till surf och andra roliga aktiviteter. Eftersom vi inte surfat något innan så tog vi också en lektion med en av guiderna, och resten av veckan så visade han oss vågorna och vi fick leka själva i vattnet. På eftermiddagarna så gjorde vi annat kul, och det är mest på de andra äventyren som jag har bilder, pga kan inte fota när jag själv surfar. Så här var det:

SurfSurf Så här bodde vi. Ett sorts guest house där vi hade ett sovrum och badrum och så fanns det också en liten köksdel, men eftersom vi åt ute hela tiden var vi aldrig där. Vi hängde mest på altaten med rätt go utsikt.

Surf Själva surfandet gjorde vi på den här stranden. Jag måste säga att det var mycket svårare att surfa än vad jag trodde, eller nä, jag trodde att det skulle vara svårt och jobbigt eftersom man paddlar så himla mycket. Det var väl det att jag inte visste vad som skulle vara svårt. Alltså att stå upp tycker jag inte var jättesvårt, utan det svåra var att veta var man ska positionera sig för att kunna ta vågorna. Och det jobbiga var om man hamnade innanför där vågorna bryts för då blir man översköljd och kastas bak in mot stranden hela tiden. Det är så himla stora krafter i vattnet som jag inte hade räknat med innan och jag drömde faktiskt lite mardrömmar om vågorna på nätterna... Men det var ändå mest kul. Och svårt då.


Surf På eftermiddagarna gjorde vi som sagt annat. Första dagen åkte vi till ett vattenfall som man kunde bada i. Man kan säga att antalet vattenfall jag sett har ökat med några hundra procent under resan, dom är överallt. Fast detta var det enda som man kunde bada i. Efter det åkte vi och kollade på en drakfruktsodling samt köpte knallrosa drakfruktsjuice.

Surf Dag två åkte vi på fiskmarknad för lunch och sedan sa guiden "You wanna shoot some guns!!!?" Ah lätt sa Ingemar så vi åkte till ett militärt övningsområde där man fick skjuta hagelbössa på lerduvor. Jag ville inte skjuta men Ingemar satte 10/10 duvor. Den dagen hade vi också en fotograf med som skulle filma lite för deras hemsida, både han och guiderna var kanadensare och var sjukt uppspelta när vi körde omkring på övningsområdet pga militärerna höll på att öva och körde omkring med tanks och ställde upp sig för att skjuta eller nåt. Aja. På kvällen åt vi beef noodle soup hemma hos en av guiderna, som Eddie Huang lagade för en inspelning till någon ny serie.

Surf Onsdag - slappdag! Vi åkte till kinesernas semesterparadis Kenting och låg på stranden några timmar, sedan åkte vi tillbaka för att duscha och sedan gick vi på Kentings night market. Mycket neonskyltar vare, men jag tänkte skriva om night markets en annan gång.

Surf Sista eftermiddagen så surfade vi även på eftemiddagen, fast det kom inte så mycket vågor då. Efter middagen åkte vi upp i bergen till en hotspring och badade varm pool, så himla göttigt. På fredagen surfade vi en sista gång på förmiddagen och efter lunch fick vi åka taxi tillbaka till tågstationen och tillbaka till Hsiao-Weis föräldrar där vi spenderade helgen.

Hörs snart, puss!

2 kommentarer:

  1. Åh, surfa! Har gjort det en gång och blev helt hooked. Är ju riktigt himla kul, men verkligen betydligt jobbigare än jag kunde tro. Vattnet har ju så himla starka krafter. Märker att jag har massa reseberättelser att ta igen här. Roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klyshigt men, känslan när man lyckas ta en våg är ju verkligen värt besväret!
      Men vad roligt, välkommen hit! Kram

      Radera