fredag, juli 24

Två tips från köket: kylskåpsrensning och fruktglassar

Tips från köket Ni vet ju redan att jag älskar att storhandla, men nu på sommaren när jag och Ingemar är lediga blir det lite annorlunda. Kort sagt, vi hade lite blandat med mat som vi behövde äta upp och gjorde en jättegod pyttipanna som jag bara måste dela med mig av. Så här gjorde vi och det blev tre portioner:
Stek ca tio små råa potatisar, två små morötter, två små gula lökar och tre sojakorvar. Salta och peppra och krydda med timjan och lite chili. Potatisen behöver vara i i ca 10 minuter om den är rå. Man kan så klart också ta kokt överbliven potatis. Strö över riven parmesan och klippt gräslök i pannan när pytten är klar. Servera med stekt ägg och några tomater. Namnamnam.

Tips från köket Ni vet väl också att jag älskar glass? Kanske inte, men det gör jag i alla fall. Så här på sommaren är det alltså guld att ha glass i frysen hemma, och den allra godaste gör du så klart själv. Till mina sex glassformar tog jag en och en halv tärnad donutpersika, en liten burk ananasringar (krossad ananas är ännu bättre), och ungefär en dl hallon. Varva allt i glassformarna och häll till sist på spadet från ananasen, om det inte räcker för att täcka frukten så kan man fylla på med apelsinjuice. Stick ner pinnarna och låt frysa, ät nästa dag!

Tack för mig!

2 kommentarer:

  1. en rest-pytt låter ju hur smart som helst!! Hälsningar en som får ågren av att slänga mat. haha!

    SvaraRadera