torsdag, juli 30

Tre nya små sticklingar

Sticklingar
En bra sak som man kan ha kompisar till är att dela sticklingar med dem. Den senaste tiden har det varit dåligt på den fronten (inte för att jag inte kunnat fylla fönstrena ändå...) men på bara en vecka så här mitt i juli lyckades jag skrapa ihop två nya.

Sticklingar
Den första är en sådan här rosa fin. Alltså jag tror att det är en (ett?) palettblad, som Elsa har, men min ser ju inte riktigt lika ut i färgerna... Jaja, jag har i alla fall suktat efter en sådan här eller något liknande som kan bryta av mot de andra gröna växterna. Och en helrosa växt, vem vill inte ha? Denna fick jag av Jenny och Hannes i lördags när vi hälsade på i deras nya hus (woaaaa! En hel gård har de köpt! Lovar att återkomma när jag varit där på camp och kört traktor).

Sticklingar Av Jenny, inte samma Jenny alltså, fick jag den lilla söta Aloeveran. Hon har en kruka med från början en planta som skjuter skott hej vilt. Jättefin är den. Jag hoppas att det funkar så här, jag drog bara upp denna lilla från jorden och försökte att inte bryta av några rötter...

SticklingarSticklingar Den tredje är från mig själv. Det är en ampellilja som jag tror kommer från Ingemars mormor från början. Jag har redan sedan innan gjort två egna plantor av mammaplantans sticklingar och gett bort flera stycken, men nu verkar den lite trött, vi får se vad som händer. Ampelliljan sägs "rena luften", vad det nu betyder, och ska därför passa extra bra i sovrummet.

Apropå ge bort så är sticklingar, gärna planterade då, perfekta att ta med som gå-bortpresent. Kanske extra mycket på en inflyttningsbjudning då den nyinflyttade kanske inte själv har prioriterat växter än. Och så köper man inget som inte passar eller något. Perfekt helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Så fint med palettblad! Måste komma igång och byta med de som har skrivit i mitt sticklingsinlägg men jag har faktiskt inte haft tid än :P

    SvaraRadera
  2. Ja visst, såg att det iofs var många som hade palettblad just, men annars kan du få av mig så småning om :)
    Pok

    SvaraRadera