onsdag, april 29

Om tillsammansodlingen


Nu när odlingssäsongen börjar dra igång på riktigt så tänkte jag visa hur jag odlar, det är nämligen inte så mycket annat jag har på hjärnan just nu. Som ni kanske sett innan så är jag med i en tillsammansodling, faktiskt lite av en slump. Det var helt enkelt så att Studiefrämjandet och Göteborg Stad bestämde sig för att starta en tillsammansodling för ungefär tre år sedan alldeles här i närheten. När de hållit på ett tag såg jag att de hade startat och jag hängde på.



Så här ser det ut. Vi har 15 stora lådor som vi odlar i, några pallkragar och ett gäng andra blandade kärl. Eftersom det är en tillsammansodling har vi inga egna lådor utan vi har alla tillsammans. Ja vi gör faktiskt allt tillsammans: planerar, sår, gödslar och vattnar, skördar och plockar ihop igen på hösten.


Visst längtar jag efter att ha en egen trädgård ibland (okej ganska ofta), men i nuläget, utan egen tomt mitt i stan skulle jag verkligen inte byta ut tillsammansodlingen mot en egen lott. Jag ser typ bara fördelar med att jobba tillsammans nämligen: först och främst så delar vi de tråkiga sysslorna mellan oss, som att vattna och plocka in på hösten, vilket är skönt och väldigt effektivt, jag menar man behöver inte vattna så mycket per person. För det andra är det roligt att göra sakerna tillsammans, de tråkiga blir inte så långtråkiga som de hade kunnat bli och de roliga blir ännu roligare när vi gör det tillsammans. För det tredje så delar vi ju också på ansvaret, det är inte en enda person som behöver hålla koll på allt själv utan alla är bra på olika saker och har koll på olika växter till exempel.


I och med att vi har så mycket plats och är många så har vi också kapacitet att odla väldigt många saker, även om vi har tänkt dra ner på antalet sorter och odla mer av samma. Vi gör också saker som jag antagligen inte skulle göra själv, till exempel ha ett insektshotel. Sist men absolut inte minst är att man lär känna människor som bor i ens närområde. Mitt bästa är att träffa kompisar jag inte sett på väldigt länge och mitt näst bästa är att träffa sånna jag känner på affären eller på väg till spårvagnen. Sen så gör vi ju andra roliga saker ihop också, vi har skördefest i september, åker på utflykter och kollar på andra odlingar och så. Och så lär vi oss ju hela tiden nya saker av varandra. Alltså det är så bra!


Vi har byggt upp föreningen runt veckovisa möten och så har vi ett vattningsschema under sommaren. På våra möten grejar vi så mycket vi kan, rensar ogräs, gödslar, fikar och planerar för vad man kan göra om man kommer hit en annan dag. Vi börjar med mötena i februari och börjar visionera, drömma och planera. En del saker ska ju sås långt i förväg och då får vi dela upp det mellan oss och fylla våra fönster innan vi kan sätta ut det. Till exempel så har jag ju tio tomat, sex stycken småsmå majplantor, några chilis och en del basilika här hemma som ska ut sen. På vintern händer det att vi har någon annan studiecirkel igång. Vi har till exempel haft en förädlingscirkel och gjort tofu och syrat grönsaker, för att lära oss hur vi kan ta vara på våra grönsaker.

Kan ni förstå hur kult och drömmigt jag har det eller?

2 kommentarer:

  1. Blir nästan lite gråtmild av det här inlägget. Så förbaskat fint att ni har det här ihop trots att ni or i stan. SÅ FINT <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi gulle! Det ÄR förbaskat fint! Och kul! kram!

      Radera