onsdag, februari 25

Loppis och odling, livets två bästa!

I helgen fick jag en hel del gjort! Bland annat for jag runt på hela Hisingen tillsammans med mamma för att handla bra saker. Vi var på loppisar, IKEA och plantagen, och sedan har jag också fått ner lite fler frön i jorden. Häng med!


Först och främst till Plantagen. Roligaste affären tyckte både jag och mamma. De rosa blommorna följde med hem till mamma och jag handlade såjord, pluggbrätte och en liten suckulent ↴


Så här såg det ut hos mig lite senare. En hel del pysslande blev det men med tanke på att jag ska driva upp plantor till både mig och till tillsammansodlingen så blir det så. Och det är ju inte som att jag har något problem med att odla mycket.

Så här ser det ut när man kikar ner i krukan som jag sådde basilika i för någon vecka sedan. Småsmå blad har kommit upp.

På den nyfyndade silverbrickan står tidningskrukor med varsitt auberginfrö. Som små växthus har de fått varsin 50 cl PET-flaska, avklippta och vända upp och ner. Silverbrickor kan för övrigt vara min favoritsak att köpa på loppis, jag vet vart det finns jättemånga och de kostar ca 40 kr styck. Och så är de så bra för att de är helt platta och med hög kant. Kan hända att jag köpt fyra stycken det senaste året...

I ett pluggbrätte (dyrt och plastigt, men oh så platseffektivt...) sitter tomatfrön och chilifrön. De har också ett plastlock så att även de får ett litet växthus.

Och till sist: växthuset är från Det stora möbelvaruhuset och där står än så länge thaibasilika och kryddtagetes, men när tomaterna behöver planteras om tänker jag att de får flytta in här. Obs obs obs ser ni solen? Iiiih ☼

2 kommentarer: