tisdag, december 2

2: En bild på något gott du ätit i år


Ja, jag har ju inte ätit just exakt de här potatisarna, men detta är mammapotatisarna till de jag har ätit. I år har vi odlat två lådor med potatis på stadsodlingen, och det utsädet som blev över tog jag med hem till mamma och satte i några hinkar. Det blev faktiskt en hel del, som jag avnjutit bland annat med min sommarfavorit sill, gräddfil och gräslök.

Jag är inte uppvuxen särskilt nära odling, det närmsta jag kommer är smultron, vinbär och rabarber, och i mormors trädgård fanns det morötter och hallon. Det jag minns är att mormor drog upp små bebismorötter och torkade av dem i gräset innan man åt dem, så himla gott! Så när det liksom kommer riktiga potatisar från mammapotatisen, som är stora och jättemånga, så finns det liksom ingen hejd på hur glad jag kan bli! Det är som att gräva upp skatter, tillsammans med jättestora daggmaskar som är jättebra för jorden. Värt.

Detta är en del av Emily Dahls bloggjulkalender! Varje dag har en egen rubrik på temat året som gått och man kan delta via sin egen blogg eller Instagram. Läs allt om hur du gör för att vara med själv här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar