tisdag, juli 29

Som balsam för själen. Eller ah, kroppen då.

Har varit på Lush och inhandlat något som förhoppningsvis är räddningen för min hårbotten. Bakgrundshistorien är ungefär så här: det har kliat i håret från och till i ett och ett halvt år, jag trodde inte att det var mjäll förrän jag var hos doktorn nyss (hur ska jag veta det när jag aldrig haft det innan, eller sett någon annan ha det, eftersom mjällschampo i princip är standard nu för tiden?) men det är det antagligen. Doktorn föreslog också H&S, "det är bra!". Jag tänkte ba "nej". Osnällaste på marknaden typ.

IMAG2281IMAG2282IMAG2283
Så nu gick jag till Lush och köpte schampokaka mot mjäll. Soak & Float heter den och jag hoppas att den ska göra underverk. Till skillnad från allt annat schampo så innehåller den väldigt få syntetiska ämnen, dock innehåller den SLS för att den ska löddra och för att oljorna ska lösas upp i vatten, men om man jämför mängden SLS med ett vanligt schampo så gissar jag det går åt mycket mindre när man använder kakan, eftersom den är så dryg, ska räcka till 60-80 tvättar ju (sjukt!). Det behövs inte heller någon konservering eftersom kakan inte innehåller något vatten. Den luktar dock väldigt speciellt, varav den skeptiska minen, men det är tydligen tjärolja (den luktar alltså tjära, eller rökig whiskey) som är själva mjällbekämparen såatteeee.

En ytterligare anledning till att jag köpt schampot är att jag känner att jag vill tvätta håret då och då, kanske varje månad. Jag har ju som sagt använt mig av water only för er som är insatta, och det senaste har jag använt balsam någon gång i månaden. Tydligen kan man också använda schampokakan för att tvätta eksemig hud, och det råkar jag ju också ha.

IMAG2295IMAG2285 Jag fick också ett prov på Superbalm för att lugna ner hårbotten. Jag är så pepp på att testa och få bort det här jäklajäkla!

Tidigare har jag mest använt hårdtvål från Lush. Sultana of Soap är en jättesnäll och mjuk tvål som jag har i duschen, och en annan favorit är Porridge Soap som har havrekross i som fungerar som peeling när man tvålar den på kroppen. Nästa på tur att testas är Parsley Porridge.

För snart två veckor sedan så köpte jag också Dream Cream för att ta hand om tidigare nämnda eksem. Jag tror det knappt själv men nästan alla är borta, efter mindre än 14 dagars användning. Och nej, detta är inget köpt inlägg eller samarbete, bara min egen förundran och nöjdhet. De som jobbar i butikerna är ofta jätteduktiga så om du har problem med hud eller hår så skulle jag verkligen rekommendera att gå till en butik och konsultera med personalen. Dock kan de bli lite väl mycket säljiga ibland, men det har varit mindre hetsigt de senaste gångerna jag varit där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar