måndag, juli 28

Bara vara ledig ledig ledig, bara sitta bredvid bredvid bredvid

Nu äntligen har jag blivit ledig! Eller rättare sagt så jobbade jag sista dagen i fredags. På kvällen var jag ute med kompisar från högstadiet och gymnasiet och drack finmojitos på hemodlad mynta. Som vanligt var förfesten bäst, men den här gången kan det ju också berott på att klockan 12 när vi var på väg ut hade jag varit vaken 20 timmar i sträck. I alla fall var vi en stund på Pustervik men alla var trötta.

Hade ju tänkt rivstarta semestern med att få en massa saker gjorda eftersom det skulle regna, till exempel städa och plantera om lite växter. Det regnade inte i lördags utan var hundra grader varmt så vi stod inte ut längre än till klockan 12. Då var vi tvungna att åka ut till båten. Vi låg på svaj och han bara bada två gånger och ligga på däck en liten stund innan det kom droppar och moln. Så då kunde vi fortsätta med städet och äta en makrill vi hade fångat tidigare i veckan.

Söndag var en kanondag! Med fina kompisar blir det alltid bra, och med dessa två blir vilken dag som helst ett äventyr. Vi seglade, ganska långt, la till på en ö och badade. Efter lunchen tog det tre minuter innan grabbarna hittat det optimala deepwatersolohighlinestället. Typ. Svinfina klippor att hoppa ifrån också, så där hängde vi ett tag, ända till vi kom på att vi ska äta middag. Upptäckte att hälften av middagsingredienserna låg hemma så vi fick fika svettiga donuts (inte för att man ska klaga på det) och segla hem.





På hemvägen blåste det inte så mycket men det gick ändå bra och vi körde med spinnacker, vilket är coolt, och lite meckigt, många rep blir det. Sen innan hade vi ju en gipsad arm och en hund med oss, och på det så tänkte vi att vi skulle fiska. Vi fick en makrill, och knappt innan vi hunnit få död på den fick vi en till, och en till! Sen fick det vara nog med kaos i sittbrunnen.

Nu är det bara två dagar kvar tills jag åker till fjällen, så i veckan ska jag tvätta och packa inför mera äventyr. Och göra saker på min semesterlista.

Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar