torsdag, maj 8

Recension: Linas Matkasse

Under våren har jag och herr Sambo testat Linas Matkasse i ett par veckor. När jag la upp en bild på instagram och skrev hur kul det var att få hem fint ihopplockade varor varannan vecka utan att behöva handla slutade det med en hel recension, så jag tänkte göra en mer utförlig här.

Först och främst: vi har den vegetariska kassen, som består av tre middagar för fyra personer, varannan vecka och kostar 559 kr per kasse. Jag fick detta av mamma i födelsedagspresent så att det skulle räcka till cirkus fem kassar och vi bör fått vår sista nu. Så egentligen har vi ju inte betalat för maten, vilket så klart är en anledning för oss att jubla.

För det andra så var vi väldigt duktiga på att veckohandla sedan innan. Detta ämnet är värt en helt egen hyllning, men i korthet så bestämmer vi all mat vi ska äta under veckan och handlar på söndag kväll. Detta kan ju ha spelat roll för hur mycket vi tycker att det är värt att betala för servicen tänker jag. Alltså att vi hur som helst inte springer i affären flera gånger i veckan.


Recepten: Detta är ju det bästa av allt, att vi vet vad vi ska laga, vet att (nästan) allt finns hemma och att vi får testa nya och goda recept. Jag tycker att maten generellt har varit väldigt lyckad, till exempel pasta med zucchini- och färskoströra och bibimbap. De mindre lyckade recepten har varit hamburgare - inte riktigt lika god som den som vi brukar göra, och falafel som var lite krångligare än de vi brukade göra innan. Men å andra sidan så kan man alltid få inspiration av de nya recepten, till exempel en ny sås till falafeln, annat hamburgerpålägg eller nya smakkombinationer. Recepten är väldigt välskrivna och enkla att följa.

Miljö och kvalitet: Som sagt, vegetarisk kasse är ju det viktigaste. En del mat är ekologisk, det som är förpackat ser man ju alltid vad det är för märke, men frukt och grönt är klurigare, på kundservice svarar de att de försöker ha i 2-5 ekoprodukter per kasse, vilka beroende på tillgång. Det är nog ändå mindre eko jämfört med när jag får välja själv. Men å andra sidan så finns ju inte allt att köpa ekologiskt. På hemsidan skriver dem att de oftast använder grönsaker som är i säsong i Sverige, men importerar en del för att "variera maten även under vinterhalvåret". Lina är i alla fall bättre än mig på att inte använda tomater under vintern. Det är kul att man får lite lyxiga saker ibland, till exempel grillade paprikor denna veckan och kronärtskockor förra gången, det brukar vi inte köpa själva. En annan sak jag tänkt på är att vi ofta köper hem torra bönor och kokar själva, vilket ju har både annan kvalitet och mindre miljöpåverkan (med tanke på transport i alla fall) än färdigkokta som vi får i Linas matkasse.

Service: Det är ju det här som är hela grejen, att slippa planera och slippa handla, slippa tänka på att äta sallad och protein. Dock så måste man ju handla frukost och mellanmål, fredagsmys, fika, frukt och kanske en till middag i veckan. Jag upplever att de är väldigt trevliga och hjälpsamma, man får ett trevligt mail och ett trevligt recepthäfte varje gång och och de svarar bra på frågorna på kundservice.


Pris: Först så tyckte jag att kassen var ganska så dyr, innan så handlade vi som mest för samma summa i veckan, och då ingick i alla fall 4-5 middagar, frukost och mellanmål (jag älskar mellanmål). I kassen får vi ju endast tre middagar, matlådestatusen är oförändrad. Nu har jag tänkt efter lite och tror att vi nog har ganska lika matutgifter (förutsatt att vi skulle betala för kassen) med eller utan Linas (kanske lite dyrare med kasse), eftersom vi ofta får mer mat än vad som går åt, tex mer pasta/ris/linser/ägg. I en del andra kassar så ingår ju inte dessa basvaror. Vi har också alltid ingefära och citrusfrukter hemma numer, hmm... Kom ihåg också att eftersom vi varit duktiga på att veckohandla har vi nästan inte haft något svinn sedan innan och inte råkat handla en massa goda grejer flera gånger i veckan som man kan råka göra när man är hungrig i affären. Så om man vet att man inte är så bra på att planera (och sedan handla endast det man planerat) så kan man säkert spara mer med en hemkörd kasse! Förresten så finns det också fruktkasse och energimixkasse med mellanmål och nötter.

Sammantaget: Roliga recept, gött att slippa planera och handla middagar, ny inspiration, kul med lite lyxvaror. Jag skulle gärna haft mer ekomat och man kan ju inte välja varor själv. Det är också en chansning vad man äter under veckan man inte har kasse, tråkigt om man äter falafel och får det i nästa linakasse. På något sätt är det också lite mer kaos i kylskåpet än innan, men det har det i och för sig varit även utanför kylen under den här perioden.

Jag tror inte att vi kommer att fortsätta ha kassen när presentkortet tar slut men jag kan absolut tänka mig att testa några veckor igen i höst och det var en jättebra födelsedagspresent till en student!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar