fredag, maj 9

Den bästa müslin.

Jag gjorde ju müsli härom kvällen och det blir så himla gott så ni bara måste ha receptet!

Jag utgår från detta receptet men lägger till och tar bort ibland. Denna gången bytte jag ut en del av grynen mot qinoaflingor som jag köpt på Bara bra mat. Jag använde också honung som sötningsmedel istället för socker.

Hur man gör då:
Världsenkelt! Sätt ugnen på 220 grader. Blanda ingredienserna i en skål och häll över i en ugnsfast form. De gånger jag har använt långpanna har jag bränt müslin, en stor glasform fungerar bättre, så det blir ett tjockare lager. Sedan rostar man i ugnen i ca 25 minuter. Man måste röra om då och då, minst var 10:e minut, kanske oftare på slutet. När man tar ut müslin ur ugnen så verkar den fortfarande fuktig men det torkar när den står ute.

När müslin svalnat så kan man blanda i torkad frukt om man vill, 3 dl är lagom. Denna gången hade jag dock bara i hasselnötter, men om man håller den naturell så kan man ju variera smaken från dag till dag.





Servera till fil, yoghurt eller soygurt, till sommaren kan man ha på färska jordgubbar eller blåbär. Det längtar jag efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar