onsdag, oktober 12

Baka baka liten... limpa

Så drog jag igång ett brödbak igen, men först utvärdering av det senaste.

Rödbetsbröd: Jag bakade på skållat havregryn och grahamsmjöl, vatten, jäst, sirap, salt och vetemjöl. Och så rödbetor då, ungefär 3 dl rivna färska rödbetor till ungefär 5 dl vatten. Det blev rosa, det var det bästa. Det blev inte jättejättegott, synd för jag tycker att det är så kul med rödbetor, och gott med. Aja, det var kul att prova, gör det ni med!

Det är fortfarande skördetider. Om man inte har något eget land så märks det även i affärerna, det skyltas med pajform, vaniljsås och billiga äpplen, eller alla rotgrönsaker för 2:90/kg. Det senaste erbjudandet sprang jag på i söndags, så det var bara att köpa på sig och planera för rotmos. För er som håller till i Åretrakten: håll koll på Ica Maxi under höstmarknaden, när jag bodde där så sa skyltarna så här: Rotfrukt 1 kr/kilot, max en bärkasse/hushåll.

Nu när jag ätit rotmos tre gånger och det fortfarande finns kvar åker det med i brödet. Så här ungefär:


Rotbröd
Jag använde ca 3-4 dl överblivet rotmos
25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 dl brödsirap
10 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Mängden mjöl beror såklart på hur mycket mos och vilken konsistens det har. Man kan även ha i brödkryddor eller olika frön eller vad man nu kan tänkas ha.

Smula jästen i en bunke, blanda ut med vattnet, tillsätt salt, sirap och ev kryddor. Blanda i moset och till sist all rågsikt och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen ordentligt, jag tycker att det är lättare att ösa ut degen på bakbord när den är tillräckligt okletig för att dega med händerna. Kallt vatten i bunken så släpper degen lättare när du ska diska.
Täck över degen med bakduk, låt jäsa en timme.
Knåda degen lite till, dela i två och lägg i varsin brödform, låt jäsa en halvtimme till. Om du inte har några formar går det också bra att platta ut varje degbit till en ca 1 cm tjock fyrkant och sedan rulla ihop till en limpa. Då blir de lite högre
Sätt på ugnen: 200 grader.
Grädda ca 30 min långt ner i ugnen.
Såklart kan man göra frallor istället: grädda då i mitten av ugnen, 225 grader 12-15 minuter.

Ja, det bästa med att göra limpor är att jag får använda mina fina retroröda brödformar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar