torsdag, maj 26

På mina fönsterbrädor

Det bästa med livet så här på våren är ju att odlingssäsongen kommit igång på riktigt. Det har hänt en del på växtfronten hemma hos mig sedan sist så vi tar en titt!

I fönstret

Okej, chilin har ni ju sett innan. Det är en hot pepper lemon med gula frukter som jag köpte frön till efter att Sandra tipsat. Jag sådde den förra året och så stod den ute på odlingen i somras och började alltså blomma redan i januari. När jag fotade hade jag dock plockat av all gula och hängt upp i skafferiet.

I fönstret

Bredvid står (eller stod för jag har redan hunnit plantera om sedan jag fotade) ett litet växthus/ljuslykta med små gurkplantor i. Jag tänkte bara behålla en av dem i kruka att växa runt ett fönster. De andra tänkte jag ge till mamma och andra som vill ha.

I fönstret

Jag fick också en tomatplanta för någon vecka sedan av Lisa som jag läste en kurs med i vintras. Så gulligt!

I fönstret

Tillbaka till vardagsrummet, nästa på rad är en Aloevera som jag fått av Jenny och efter det två palettblad som jag ju fått av Jenny och Hannes. Tänk att alla växter skulle bli ett protokoll över mitt liv?

I fönstret

Vi har också köpt en sån här palm till vardagsrummet. Älskar solen som lyser in så här på sommarkvällarna.

I fönstret

Och det här är min minidjungel i form av en likadan palm fast yttepytteliten, en växt med röda streck på bladen och två små elefantöron - en köpt och en fått av Lotta. De andra växterna finns på Blomsterlandet exempelvis.

I fönstret

På vår lilla hallmöbel står tre stycken sticklingar av gullranka i ett glas och bygger rötter. Dem har jag fått av svärmor och min plan är att de ska få klättra antingen i ett fönster eller på en framtida hylla över köksbordet.

I fönstret

Och det här är en spännande! De kommer från en planta där de här småsmå växterna ploppar upp på bladens kanter på mammaplantan. Tusenmoder/Myrdaling/Livsblad heter den visst, kolla på länken för att se hur häftigt de växer! Fått av Sara.

I fönstret

Mot resten av köksträdgården --> I en gammal skokartong (klädd med plast på insidan då) växer det rädisor. Tänk om jag kan få ihop en hel fönstersallad i sommar, så fantastiskt!

I fönstret I fönstret I fönstret

Och till sist, örtagården. I en ampel hänger den här lilla gulliga persiljan. Jag knöt ampeln själv efter den här beskrivningen, fast efter att jag hade planterat. Inte så smidigt men inte så noga. I en stor kruka har jag satt basilika från frön och en oregano köpt på ICA. De brukar ju inte ta sig efter att man klippt ner dem men den här ser ut att klara sig bra. I fönsterväxthuset står lite andra örter som inte tar sig lika bra, en kruka basilika som väntar på att Emma ska flytta tillbaka till gbg och inte minst en liten avokadoplanta.

Det var allt från min inneträdgård. Vi får väl se vad som händer här näst.
Puss och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar