torsdag, november 6

Musslor

Denna veckan har jag och Emma lagat musslor! Det är bra av två anledningar och här kommer varför:

1. Först och främst, det är gott. Så jäkla gott! Har alltid gillat allt från havet, som en äkta... västkusting? Räkor, kräftor, sill, makrill, krabba, fiskpinnar, lax, valfri vit panerad fisk, fiskgratäng... och musslor. Jag har ju dessutom bott i Belgien och där är ju moule de frites nationalrätt (eller nått). Fast jag vet inte ens om jag åt det nån gång när jag bodde där, var ju liten. Kanske bara blev inspirerad. Aja. Musslor är gott.

2. Musslor är klimatsmart. Lärde mig detta första gången när jag läste Matens Pris av Malin Olofsson och Daniel Öhman, om du inte läst den så gör det (ta GMO-delen med en nypa salt, den debatten behöver några kilo nyansering). Nu har jag kollat på SLU:s hemsida och de håller med. Kunde jag uttyda med vissa förkunskaper.

Så här funkar musslorna:
I havet finns det alger. När vi släpper ut kväve och fosfor (exempelvis läcker mycket av dessa näringsämnen från jordbruket) så kan algerna växa till sig jättemycket = algblomning. Obalansen kan påverka havet på en massa sätt, t ex bottendöd och torskägg som dör pga syrebrist, vissa arter mår asbra och andra asdåligt, och så vidare. Har lärt mig detta i skolan ja. Musslor däremot filtrerar en massa vatten (upp till 9 liter/timme och mussla) och använder sig av kvävet och fosforn (eller är det algerna de äter? Wiki säger plankton, men effekten blir densamma) för att växa. När man sen tar upp musslan så tar man alltså upp en massa näringsämnen som inte längre kan övergöda havet. Tada! När man odlar musslor så ger man dem ingen extra näring utan de använder bara den som redan finns i havet.

När man köper musslor så ska de alltså vara odlade, så att man inte bara plockar upp de som finns av sig själva, och helst från Sverige och kravmärkta (eventuellt är alla svenska musslor det?) så vet man säkert hur produktionen funkar och att de inte har åkt så förbaskat långt.

Bonusfakta: musselmjöl kan användas till djurfoder istället för fiskmjöl, till exempel så kan hönor och odlad fisk äta det. Det som är extra bra med det är att då skulle man kunna odla musslor även på östkusten (där musslor växer som långsammast pga låg salthalt och behövs som bäst pga värre algblomning än bästkusten) för det gör inget om de inte blir så stora om man ändå ska mosa dem och ge till en fisk.

Musslor går såklart att plocka själv här på västkusten men om man inte har så bra koll på vattnet (som jag alltså) så kan man ringa fröken Mussla och bara kolla så att de inte är giftiga för tillfället. De blir nämligen det när det är för mycket cyanoalger i vattnet eftersom de filtrerar upp dem med. Då kräks så det är bättre att vänta i några veckor tills algblomningen lugnat sig och så kan man käka musslorna senare.

Det kan hända att jag måste äta musslor med mamma, redan i helgen igen. Då kommer recept. Som en temavecka.

Puss och hej
Musselpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar