torsdag, maj 29

Ratatoille som pastasås? Från och med nu.

Pasta och tomatsås är den perfekta sommarmaten: pasta och tomat. Perfekt. På något konstigt sätt så blir det väldigt stor skillnad när jag gör från huvudet och när jag gör på recept, så, nu ska jag bara fortsätta göra på recept. En favorit är ratatoille som pastasås, jag vet inte om det är så man brukar ha det, men det passar skitbra! Om man har i bönor också så blir man riktigt mätt.

Igår gjorde jag och min kompis Gustaf ratatoille i alla fall, till pasta. Det blev svingott och här kommer receptet, hämtat från Vegetariska kokboken.

Du behöver:
2 gula lökar
1 aubergine
1 liten zucchini
2 paprikor, gärna olika färg
finhackad chilifrukt, ½-1 ungefär
1 msk oliv- (eller raps-)olja
1 pkt krossade tomater
1-2 tsk lantbuljong (översatt till tärningar tror jag att det är en halv)
1 tsk timjan och/eller rosmarin, vi tog båda, och mycket!
2 pressade vitlökskryftor
Bönor eller kikärtor om man vill, 1pkt blir bra
salt

Gör så här:
Hacka alla grönsaker (lök i klyftor och resten i tärningar). Fräs först lök och chili i oljan några minuter på svag värme, tillsätt resten av grönsakerna och stek en stund till. Tillsätt tomater, buljong, kryddor och vitlök. Låt sjuda utan lock 10-15 minuter och tillsätt bönorna under tiden, de ska bli varma men inte koka sönder! Smaka sedan av med salt.


Servera med pasta, en skvätt olivolja, parmesan och rucola om man har, vilket vi inte hade. Man kan aldrig få för mycket utav de tre sistnämnda sakerna.

Såatte, smaklig måltid och trevlig långhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar