tisdag, augusti 21

Bröd

Min nya grej är nog lite att baka bröd i långpanna eller liknande. Sånt bröd som man skär i rutor och på höjden så att det blir en dubbelmacka. Så himla smidigt att inte behöva baka ut degen, det fungerar till och med på Ingemars 26 kvadrat. Och man behöver inte ens ha en långpanna, det duger gott med två andra ugnsfasta former. Smörj den med olja eller lägg i bakplåtspapper.
Beräkna tid ungefär så här:

Långpanna ca 15 min
Två former som blir nästan en långpanna upp mot 30 min, det beror på tjockleken.
Här har jag använt 6 dl degvätska och så kan man ha degen rätt kladdig, man ska ju ändå inte dega den.


Ingridienser:
6 dl vatten
nästan en dl olja
en påse torrjäst
nästan en dl sirap
en tsk salt
en näve valnötter
en slatt grahamsmjöl
ca 6 dl vetemjöl
resten grovt rågmjöl
pumpakärnor på toppen

blanda, jäsa typ 30 min, kleta ut i panna, jäsa 30 min, grädda. Tada!

Dagens studenttips alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar