onsdag, juli 25

Indisk veggotacos

Idag var det min tur att laga mat, det blev vegetariska tacos, veganska till och med, med hemmagjorda tortillas. Jag hittade ett recept på geggan som verkade gött och så skulle jag bara modifiera litegrann... det slutade med att det i princip bara var gröna linser och lök som var samma som receptet jag skulle gå efter... Så här gjorde jag i alla fall:

Börja med att koka 2 dl gröna linser. Jag kokade mina i drygt 20 min och under tiden hackade jag chili och lök: två gula, en röd och fem klyftor vitlök. Jag hackade också en zucchini men sparade den till senare. Fräs löken och chilin i ganska mycket olja. Sen var ju tanken att jag skulle tacokrydda det här då med typ spiskummin. Det fanns ingen spiskummin så det blev lite andra saker, typ indiska. Mejram och koriander, salt, peppar, paprika och max en tesked socker. Häll på linserna, zucchini, två burkar kidneybönor och tre deciliter vatten. Sedan lät jag det stå och puttra medan jag gjorde bröd och sallad. Häll på lite mer vatten om det dröjer och ser torrt ut.

Bröden var lätta: Ca fem deciliter mjöl, en halv tesked salt och en halv tesked bakpulver, blanda ihop och rör i en halv till en dl olja, blanda noga. Häll sedan i 2,5 dl vatten, inte allt på en gång, allt kanske inte behövs. jag gjorde åtta stycken av en sån här deg, man kan göra sex till tolv ungefär. Dela degen och kavla tunt tunt på mjölat bord. Stek på låg värme i torr stekpanna. Gjutjärnspanna är så klart bäst.

Geggan räckte och blev över till sju pers.

Här är föresten det andra receptet på gegga, det är säkert också gott men jag hade inte allt hemma... Testar det nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar