tisdag, mars 20

När dörren snöar igen

En ledig dag som denna, vad kan passa bättre än att baka bröd och tänka på framtiden?

Jag gick till frukosten lagom tills den skulle dukas av, tog mina smörgåsar och la beslag på den överblivna gröten. Jag kan tyvärr inte dela med mig av något noga utmätt recept eller så, eftersom jag inte mätte upp någonting. Men ungefär så här...

Grötbröd
Lägg den överblivna gröten i en bakbunke. Jag hade kanske fem dl havregrynsgröt med nötter och russin i. Riv morötter och blanda i, jag tog tre stycken. 
Ja... Det som ser ut som maskar är nötter...

Koka upp vatten i vattenkokaren, blanda i grötröran så att den är ganska lös, känn efter så att den inte är för varm, blanda i torrjäst (1 pkt), mörk sirap (ca 1 dl), salt (en nypa) och ett gäng solroskärnor. Blandablanda. Fyll på med mjöl. Jag hade Saltå kvarns rågsikt som innehåller både rågsikt och vetemjöl. För att brödet ska hålla ihop bra behöver ungefär en tredjedel av mjölet vara vetemjöl. Typ... Fyll på med lite mjöl i taget tills degen är en bra deg. Låt jäsa minst en timme.



Sen har jag inte kommit längre. Men gör bullar och lägg på plåt, sätt ugnen på kanske 225 grader, låt jäsa en halvtimme till och grädda kanske 12-15 min. Beroende på din ugn och storleken på bullarna.


En ny favorit är Saltå kvarn. Så snällt och fint. Och skitfina förpackningar.
Nu är det lunch. Ha det gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar