onsdag, september 14

Myslikväll

Jag är helt själv i lägenheten och gottar mig. Efter jobbet så lagade jag pannkakor  och dog en stund sen. Men inte utan dåligt samvete med tanke på diskberget i köket. Det är typiskt. Jag är så stressad bara klockan blir halv sju för att jag jobbar tidigt och måste lägga mig tidigt. Men halv sju på kvällen är inte så farligt om man bara ska laga müsli och blogga lite. För det har jag gjort ikväll.

Här är den godaste müslin:
5 dl rågflingor
5 dl fiberberikade havregryn
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
½ dl kokosflingor
½ dl råsocker
1 dl vatten
½ dl matolja

Blanda all ingredienser i en långpanna eller annan vid ugnsfast form. Rosta i ugnen i 200-225 grader ca 25 min. Rör om då och då.
Toppa müslin med 3 dl torkad frukt när den har svalnat, tex russin, aprikoser och äpplen. Häll müslin i en fin burk!


Har man inga russin får man klara sig utan. Om man var väldigt kissenödig i affären och inte orkade leta till exempel. Då får man klara sig utan. Men jag hade i lite hasselnötter istället så det går bra ändå!

Receptet kommer ifrån boken Maten som botar, fin studentpresent. Det står om en massa nyttiga ämnen, varför dom är nyttiga och i vilka livsmedel dom finns. Tada!

Ha en fortsatt trevlig kväll! Jag ska fortsätta snora och dricka te en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar