onsdag, juli 20

Lintrasan

Så nu börjas det! Här kommer ett av mina pågående virkprojekt, något så enkelt, fint och roligt som disktrasor.

Disktrasor ska stickas/virkas i lin har jag hört. Bra uppsugningsförmåga, torkar snabbt och allt möjligt bra, så jag gick och köpte mig en härva lingarn. Jag köpte Strikks eget garn, fint men det måste gå att köpa billigare någon annanstans.

Den första trasan gjorde jag till en början i modell enklaste. Lägg upp ca 30 luftmaskor, vänd, hoppa över en maska och virka sedan fastmaskor längs hela kedjan. Vänd, en luftmaska, fastmaskor hela varvet. Efter ungefär två varv var det inte kul längre, då dök det upp stolpar och halvstolpar... Ett eller flera varv av varje. Till slut gjorde jag till och med ett hålvarv. Men som dekoration i kanten då, det är ju en trasa som ska suga upp så mycket vätska som möjligt.

Om man vill kan man jämna ut kanterna genom att virka en kant med fastmaskor runt hela stycket när man tycker att man har en bra storlek. Om man då som jag blandat olika maskor hejvilt kan det vara svårt att se var man ska stoppa ner nålen. Bara kör. Det blir fint ändå. För att trasan inte ska bli knölig och böjd i hörnen så virkar du tre maskor i samma maska i varje hörn. Klipp av garnet och fäst trådarna. Tada!

Så här i efterhand skulle jag nog ha gjort den beredare, alltså fler luftmaskor i början.

Min andra trasa är virkad på ett lite annat sätt. Idén är tjyvad rakt av! Maja med Husmorsskolan står för mönstret på rutan, fast en ruta i en filt. Tänk vad man kan göra saker med sånt som egentligen var tänkt till något annat, sånt gillar jag!


Som vanligt när det gäller idéer hos mig så vill jag gärna testa både tre och fyra olika varianter innan jag är klar, så om garnet räcker så blir det nog även en stickad trasa snart.

Och vad ska jag göra med alla mina trasor sen då? Hihi det här är ju en riktigt fin inflyttningspresent till fyra av mina vänner i höst, tillsammans med skötselråd och en blomma. Perfekt.


Skötselråden är enkla: använd trasan istället för en wettex. När trasan är äcklig så tvätta den antingen i maskin i 60 grader eller koka i en kastrull. Tillslut när din fina trasa inte går att använda längre (låååångt fram i tiden) lägger du den med komposten och den blir jord.

Någon annan som har något att tillägga om lin, virkning eller hemgjorda disktrasor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar